Συνεδριάζει αύριο Πέμπτη το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας

  

Με βασικό θέμα το 2ο συνέδριο Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) – Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) συνεδριάζει αύριο, Πέμπτη 10 Μαΐου 2018, και ώρα 11 π. μ. το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΝΠΕ στα γραφεία του, Μεσογείων 15, 4ος όροφος.

Η συνεδρίαση είναι ανοικτή στα μέλη της γενικής συνέλευσης της ΕΝΠΕ.

Υπενθυμίζεται ότι το 2ο Συνέδριο ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή 11 Μαΐου 2018 στο ξενοδοχείο «Divani Caravel» με ώρα έναρξης 10 π. μ. (διαπιστεύσεις συνέδρων 9-10 π.μ.).

 

Ερωτηθείς από δημοσιογράφους, ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός δήλωσε:

«Η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, σεβόμενη τον θεσμικό της ρόλο, δεν σχολιάζει ανυπόγραφα σχόλια».

Ένωση Περιφερειών Ελλάδας: Απόσυρση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών και άμεση συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό

 

Η ΕΝΠΕ διοργανώνει κοινό συνέδριο με την ΚΕΔΕ το Σάββατο 12 Μαΐου

Περισσότερα...

Το ΔΣ της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας συνεδριάζει για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών την Τετάρτη 2 Μαΐου

Περισσότερα...

Κ. Αγοραστός για Σχέδιο Νόμου Υπουργείου Εσωτερικών:

Ώδινεν όρος (μεταρρύθμισης) και έτεκε μυν (εκλογικού συστήματος)

Άτολμο και διαχειριστικό, αντανακλά τη συντηρητική νοοτροπία μιας κεντρικής γραφειοκρατίας κι αποτελεί συρραφή διατάξεων… ατάκτως ερριμμένων

Καλούμε την κυβέρνηση σε ουσιαστικό διάλογο διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών με βάση το ψήφισμα του Συνεδρίου ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ και την αναλυτική πρόταση Σχεδίου Νόμου για την Περιφερειακή Διακυβέρνηση που κατέθεσε η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας

 

*Συνεδριάζει την Τετάρτη 2 Μαΐου το ΔΣ της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας

Περισσότερα...

Στην Αθήνα, σήμερα 19 Απριλίου 2018, τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης της ΕΝΠΕ και τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης της ΚΕΔΕ συνεδριάσαμε από κοινού στο 1ο Κοινό Συνέδριο ΕΝΠΕ–ΚΕΔΕ και μετά από ουσιαστικό διήμερο διάλογο, αποφασίσαμε τα ακόλουθα.

 

Α.  Διαπιστώνουμε ότι :

α. Η πρωτοφανής κρίση που βιώνει η χώρα μας θέτει επιτακτικά το ζήτημα αλλαγής της οργάνωσης του Κράτους και των θεσμών του. Στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής, είναι αναγκαίο να καταστεί η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση γνήσιος θεσμικός εκφραστής ενός νέου Κράτους κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής, αλλά και βασικός πυλώνας μιας νέας παραγωγικής και αναπτυξιακής πορείας της χώρας.

β. Η ΕΝΠΕ και η ΚΕΔΕ, με τις μέχρι σήμερα αποφάσεις των Συνεδρίων και των Διοικητικών Συμβουλίων τους, έχουν διατυπώσει τεκμηριωμένες προτάσεις για την αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης και την αναβάθμιση του ρόλου των Περιφερειών και των Δήμων στο πολιτικό και διοικητικό σύστημα και για τη διεύρυνση του ρόλου τους στην Ανάπτυξη της χώρας και στη διασφάλιση της Κοινωνικής Συνοχής.

γ. Μετά από τόσα χρόνια βαθύτατης οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής κρίσης, η Κυβέρνηση οφείλει να υιοθετήσει τις τεκμηριωμένες προτάσεις της ΕΝΠΕ και της ΚΕΔΕ, και με αποφασιστικότητα και ταχύτητα να επιλύσει τα προβλήματα που εμποδίζουν την Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί δυναμικά στο καθολικό αίτημα για Ανάπτυξη και Κοινωνική Συνοχή.

 

Β.  Προτείνουμε τα ακόλουθα :

  1. Να προχωρήσει άμεσα η συνολική αναδιοργάνωση της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης με κατεύθυνση το Επιτελικό Κράτος, την Αποκέντρωση και την Πολεπίπεδη Διακυβέρνηση, προκειμένου να επανασχεδιαστεί ο προγραμματισμός και η υλοποίηση των δημόσιων πολιτικών, δηλαδή ο σχεδιασμός, η εξειδίκευση, η διασφάλιση των προϋποθέσεων και των υλικών και άυλων πόρων, η εφαρμογή, η παρακολούθηση, η εποπτεία και η αξιολόγηση της εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
  2. Για την προώθηση της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, να επανα–οριοθετηθούν οι αρμοδιότητες των τριών επιπέδων της Δημόσιας Διοίκησης (Κεντρικής Διοίκησης – Περιφερειών – Δήμων) κατά τομέα δημόσιας πολιτικής και να διασφαλιστεί η συστημική συνεργασία των επιπέδων αυτών, με στόχους :
  • τη διαλειτουργικότητα και τις ισχυρές διαδραστικές σχέσεις των τριών επιπέδων της Δημόσιας Διοίκησης,
  • την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης,
  • τη διασφάλιση των αρχών της εταιρικής σχέσης και της επικουρικότητας,
  • την προώθηση της αποκέντρωσης, ώστε να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή εγγύτητα παροχής των υπηρεσιών στους πολίτες,
  • τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας στην παροχή των υπηρεσιών και της αποδοτικότητας στη χρήση των πόρων.
  1. Να επικαιροποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο (Ν. 1622/1986) για τον Δημοκρατικό Προγραμματισμό και να ενισχυθούν οι θεσμοί Διαβαθμιδικής Συνεργασίας μεταξύ των Περιφερειών και των Δήμων, που αποτελούν πλέον προϋπόθεση για τη διεύρυνση και κατοχύρωση του ρόλου τους στο Πολιτειακό σύστημα της χώρας και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την προώθηση της περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης και της κοινωνικής πολιτικής και την παροχή των υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
  2. Να διασφαλιστεί η Διοικητική Αυτοτέλεια των ΟΤΑ σύμφωνα με τον «Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας» και το άρθρο 102 του Συντάγματος. Να περιοριστεί η εποπτεία επί των πράξεων των συλλογικών και των μονομελών οργάνων τους σε ένα μόνο διοικητικό έλεγχο νομιμότητας των πράξεων και να εισαχθούν λειτουργίες εσωτερικού ελέγχου στους ΟΤΑ με ένα κοινά αποδεκτό κανονιστικό πλαίσιο (σε συνεννόηση με την ΕΝΠΕ και την ΚΕΔΕ).

 

Γ.  Διεκδικούμε από την Πολιτεία τα εξής :

  1. Να διασφαλιστεί σύμφωνα με το Σύνταγμα η Οικονομική Αυτοτέλεια των Δήμων και των Περιφερειών : Να αποκατασταθούν οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) στο επίπεδο που προβλέπεται από τον Ν.3852/2010 («Καλλικράτη») και να διασφαλιστεί η επιστροφή των παρακρατηθέντων. Να «επαναπατριστούν» όλοι οι πόροι που αφαιρέθηκαν από τις Περιφέρειες και τους Δήμους και να αυξηθεί η χρηματοδότησή τους από το ΠΔΕ με στόχο την ενεργότερη προώθηση της Περιφερειακής και της Τοπικής Ανάπτυξης.
  2. Να μεταφερθούν νομοθετικά στην Αυτοδιοίκηση όλες οι αποκεντρω-μένες υπηρεσίες της Κεντρικής και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που είναι χωροθετημένες σε περιφερειακό ή δημοτικό επίπεδο, στην αντίστοιχη Περιφέρεια ή στον αντίστοιχο Δήμο, είτε οι αρμοδιότητές τους αφορούν «τοπική υπόθεση», είτε αφορούν «αποστολή του κράτους» (οπότε θα ασκούνται από την Αυτοδιοίκηση κατ΄ εκχώρηση εξουσίας από την Κεντρική Διοίκηση), με σεβασμό της διοικητικής αυτοτέλειας των δύο βαθμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενδεικτικά, σε πρώτη φάση :

α) να μεταφερθούν στις Περιφέρειες από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις οι Υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού, Υδάτων, Φυσικών Πόρων, Τεχνικού Ελέγχου Δημοσίων Έργων, Αγροτικών Υποθέσεων και φυσικά οι Υπηρεσίες των Υγεινομικών Περιφερειών της χώρας (όπως προβλέπει ο «Καλλικράτης») και

β) να μεταφερθούν στους Δήμους τα Κοινωνικά Ιδρύματα, τα Νηπιαγωγεία, τα Γραφεία του ΟΑΕΔ, οι Δομές πρόληψης και οι Δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (πλην του υγειονομικού προσωπικού τους).

  1. Να διευρυνθεί ο Αναπτυξιακός Ρόλος της Αυτοδιοίκησης, ώστε οι Περιφέρειες και οι Δήμοι να συμβάλουν αποτελεσματικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, την προσέλκυση επενδύσεων και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Να κατοχυρωθεί θεσμικά η συμμετοχή των Περιφερειών και των Δήμων :

α) στο σχεδιασμό, την οργάνωση και την εφαρμογή των Προγραμμάτων Περιφερειακής και Τοπικής Ανάπτυξης, περιλαμβανομένων και των συγχρηματοδοτούμενων της επόμενης προγραμματικής περιόδου και

β) στη χωροθέτηση, τη διοίκηση και τη λειτουργία των επενδύσεων περιφερειακής ή τοπικής κλίμακας με περιφερειακή ή εθνική σημασία (λιμάνια, αεροδρόμια, εμπορευματικοί σταθμοί, επιχειρηματικά πάρκα κλπ).

  1. Σύμφωνα με τον «Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας» «πρέπει να διασφαλιστεί η ελεύθερη άσκηση της εντολής των αιρετών» και επομένως διεκδικούμε την ενδυνάμωση της καταστατικής θέσης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης ώστε να ισχύσουν οι ίδιοι κανόνες που ισχύουν για τους αιρετούς της Κεντρικής Διοίκησης, όσον αφορά τα ασφαλιστικά, τα οικονομικά, τα συνταξιοδοτικά ζητήματα και την εφαρμογή του ποινικού νόμου (μισθολογικό καθεστώς, ειδικές άδειες, ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά, χορηγίες κλπ).

 

Δ. Αποφάσισαμε τα ακόλουθα :

  1. Με κοινή απόφαση των Διοικητικών Συμβουλίων της ΕΝΠΕ και της ΚΕΔΕ να συγκροτηθεί μια κοινή ομάδα εργασίας η οποία, αξιοποιώντας και το Κείμενο Κοινών Θέσεων ΕΝΠΕ–ΚΕΔΕ που κατατέθηκε στο Συνέδριο, να μελετήσει και να εισηγηθεί σε κοινή συνεδρίασή τους τα ακόλουθα :

– Σχέδιο Συμφώνου Συνεργασίας ΕΝΠΕ–ΚΕΔΕ και κοινού οργάνου για την υποστήριξη και παρακολούθηση της εφαρμογής του και για την επίλυση τυχόν αναφυόμενων διαφορών.

– Κοινό Υπόμνημα με προτάσεις αναβάθμισης της Αυτοδιοίκησης ενόψει πιθανής Συνταγματικής Αναθεώρησης.

– Επικαιροποίηση του Νόμου 1622/1986 για τον Δημοκρατικό Προγραμ-ματισμό και προτεινόμενοι τομείς δημόσιας πολιτικής για την προώθηση της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

  1. Με κοινή απόφαση των Διοικητικών Συμβουλίων της ΕΝΠΕ και της ΚΕΔΕ να συσταθεί ένας μόνιμος Μηχανισμός Παρακολούθησης της Καταστατικής Θέσης των Αιρετών υπό τη μορφή του Παρατηρητηρίου.

 

                                                                     

Η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας είναι αντίθετη
στην πώληση μονάδων και ορυχείων της ΔΕΗ
 
Η ΕΝΠΕ κατέθεσε υπόμνημα στη Βουλή στο πλαίσιο συζήτησης του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Περισσότερα...

K. Αγοραστός: «Οι Περιφέρειες προτίθενται, αν χρειαστεί, να συμβάλλουν στη χρηματοδότηση των ανοικτών εμπορικών κέντρων (open malls)»

 Ομιλία του Προέδρου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας στο 4ο Συνέδριο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας  με τίτλο «Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα: Ο Μεγάλος Πρωταγωνιστής της Ανάπτυξης»

Έκρινε επιβεβλημένη την άμεση μείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών επιβαρύνσεων για τους μικρομεσαίους και τόνισε:

«Χρειάζονται τολμηρές μεταρρυθμίσεις στο κράτος. Έργο καθυστέρησε δύο μήνες επειδή υπηρεσία Υπουργείου μετακόμιζε…»

 

«Οι Περιφέρειες προτίθενται να συμβάλλουν στη χρηματοδότηση των ανοικτών εμπορικών κέντρων (open malls) εφ’ όσον δεν επαρκέσουν τα 50 εκατομμύρια ευρώ που έχουν δεσμευθεί από το τομεακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ», προανήγγειλε ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός μιλώντας στο 4ο Συνέδριο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας  με τίτλο «Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα: Ο Μεγάλος Πρωταγωνιστής της Ανάπτυξης» στην Αθήνα.

«Είναι προς τιμήν της Ειδικής Γραμματέως του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης κας Ευγενίας Φωτονιάτα που ενέταξε σχετικό πρόγραμμα για τα open malls στο ΕΣΠΑ. Βεβαίως, ουδείς γνωρίζει αν θα επαρκέσουν τα 50 εκατομμύρια ευρώ, που επαρκούν για μόλις 25 προτάσεις, όμως εμείς ως Περιφέρειες έχουμε την βούληση να συμβάλλουμε εφ’ όσον υπάρξουν κι άλλες προτάσεις, όπως άλλωστε πράξαμε και με το Ταμείο Επιχειρηματικότητας», επισήμανε ο κ. Κ. Αγοραστός.

Παρεμβαίνοντας στην ενότητα «Τοπική Αυτοδιοίκηση και Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα: Η περίπτωση των open – malls», ο κ. Πρόεδρος της ΕΝΠΕ τάχθηκε υπέρ του να δοκιμασθούν τα ανοικτά εμπορικά κέντρα στην ελληνική αγορά αρκεί, όπως σημείωσε, «να γίνει σοβαρή προσπάθεια, με συνεργασία και συνέργεια. Πρέπει να κάνουμε την προσπάθεια αυτή, είτε πετύχει είτε αποτύχει, διότι ακόμη κι η αποτυχία μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμη υπό την έννοια ότι όλοι μας θα αποκομίσουμε πολύτιμα συμπεράσματα», ανέφερε.

Μείωση φορολογικών συντελεστών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων

Στην ομιλία του ο κ. Κώστας Αγοραστός εστίασε στην αναγκαιότητα παραγωγικής επανάστασης στην Ελλάδα και μεταξύ άλλων έκρινε επιβεβλημένη τη μείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών επιβαρύνσεων για τους μιρκομεσαίους επιχειρηματίες και επαγγελματίες καθώς και την απρόσκοπτη παροχή ρευστότητας από το τραπεζικό σύστημα.

Έμφαση επέδωσε στην αναγκαιότητα τολμηρής μεταρρύθμισης στο κεντρικό κράτος καθώς, όπως είπε χαρακτηριστικά, «έργο καθυστέρησε να ξεκινήσει επί δύο μήνες επειδή υπηρεσία Υπουργείου μετακόμιζε… Δεν μπορεί υπηρεσία Υπουργείου, προβάλλοντας ως δικαιολογία τη μετακόμιση, να αρνείται να σου δώσει άδεια να ξεκινήσει ένα έργο, στο οποίο περιμένουν να δουλέψουν 150 άνθρωποι και να τονωθεί η τοπική αγορά. Δεν δικαιολογούνται αυτά σε μια ευνομούμενη πολιτεία, σε μια ανεπτυγμένη χώρα. Δεν το αντέχει η χώρα μας, ιδίως στη συγκεκριμένη κατάσταση που βρίσκεται», υπογράμμισε ο κ. Κ. Αγοραστός και επέρριψε την ευθύνη όχι στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αλλά στο ότι, όπως υποστήριξε, «δεν υπάρχει συνείδηση δικαίου, συνείδηση συνεργασίας και συνεισφοράς».

 

Ψήφισμα Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ)

Συνέδριο ΕΝΠΕ ΚΕΔΕ Αθήνα 18 και 19 Απριλίου 2018

Για το υπό κατάρτιση Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών

Μετά από τις δημόσιες τοποθετήσεις, τις συνεντεύξεις και την ομιλία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Π. Σκουρλέτη στο συνέδριό μας, αλλά και από τις τοποθετήσεις των Προέδρων και εκπροσώπων των κομμάτων του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και των Συνέδρων που συμμετέχουν στις εργασίες του Κοινού Συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε. και της ΕΝ.Π.Ε. με θέμα την «Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση», διαπιστώνουμε ότι, το κυοφορούμενο εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, για την βελτίωση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ:

  • Δεν προωθεί καμία σημαντική αλλαγή στο μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας, στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης.
  • Περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος ανάδειξης των αιρετών της  Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού, καθώς και στην αναιτιολόγητη συρρίκνωση της θητείας τους από τα πέντε, στα τέσσερα χρόνια.
  • Παραπέμπει γενικώς στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντας τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
  • Δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής ενίσχυσης της αποκέντρωσης και προώθησης της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, όπως αυτά κατά κανόνα έχουν εκφραστεί ομόφωνα, σε συνέδρια των αυτοδιοικητικών συλλογικών οργάνων.

Με βάση τα παραπάνω:

  1. Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, περί αλλαγής του συστήματος εκλογής των αυτοδιοικητικών οργάνων, γιατί αν εφαρμοστεί ως ακούγεται, υπακούοντας μόνο σε μικροκομματικές σκοπιμότητες, οδηγεί σε ακυβερνησία και πλήρη λειτουργική αναποτελεσματικότητα τους δήμους και τις περιφέρειες, παραβιάζοντας τη συνταγματική επιταγή με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τους πολίτες, όσο και για τη χώρα. Προτείνοντας μάλιστα την υιοθέτηση δύο διαφορετικών εκλογικών συστημάτων, αναλογικό με παρατάξεις για τις Περιφέρειες και τους Δήμους και πλειοψηφικό με ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις τοπικές κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων, διευκολύνει την είσοδο στα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης εξωπολιτικών συμφερόντων ή πολιτικών μειοψηφιών που εκφράζουν τα άκρα.
  2. Το εκλογικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε επικρατούσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
    Η όποια αλλαγή του εκλογικού συστήματος θα πρέπει να γίνει σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, με την πρόβλεψη να ισχύσει από τις μεθεπόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και να μην υπηρετεί σκοπιμότητες αναγόμενες στο στενό πολιτικό συμφέρον της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.
  3. Εκφράζουμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας στη μείωση της θητείας των αιρετών, από 5 σε 4 έτη.
  4. Αξιώνουμε τη δημόσια δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών ότι θα δοθεί επαρκής χρόνος δημόσιας διαβούλευσης, που δε θα είναι λιγότερος των δύο μηνών.
  5. Δεσμευόμαστε αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του Νομοσχεδίου, για την ανάληψη πρωτοβουλιών προκειμένου αφενός να ενημερωθούν και να αποφασίσουν πάνω στο περιεχόμενο του τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια, οι Περιφερειακές Ενώσεις και αφετέρου να διοργανώσουμε έκτακτο κοινό Συνέδριο για να καθορίσουμε την περαιτέρω στρατηγική μας.
  6. Αξιώνουμε την προώθηση ενός νέου κανονιστικού πλαισίου, που θα προωθεί μια ουσιαστική αλλαγή στο μοντέλο συγκρότησης, οργάνωσης και λειτουργίας του Κράτους, με στόχο την αποκέντρωση και την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, με βάση τις αρχές της ενότητας, του προγραμματισμού, της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών, της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου, της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων.
 
 
 

Με κοινό ψήφισμα ΕΝΠΕ -ΚΕΔΕ ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του το πρώτο  κοινό διήμερο συνέδριο των Ενώσεων

Κ. Αγοραστός: «Η δύναμη της Αυτοδιοίκησης έγκειται στην ενότητά της και στη ζωτικότητα της σχέσης της με τον λαό. Ήρθε η ώρα για τη μετάβαση στη νέα εποχή της Περιφερειακής και Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης με πρωταγωνιστή τον πολίτη»

Περισσότερα...

Κ. Αγοραστός στην έναρξη του κοινού συνεδρίου ΕΝΠΕ-ΚΕΔΕ:
«Η μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να γίνει ερήμην της Αυτοδιοίκησης και πολύ περισσότερο ενάντια στην Αυτοδιοίκηση»
Το ΔΣ της ΕΝΠΕ αντίθετο στην απλή αναλογική – «Συναίνεση με το στανιό δεν γίνεται, η απλή αναλογική στους ΟΤΑ θα οδηγήσει σε «εγκλωβισμένη ακυβερνησία»

Περισσότερα...

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΝΩΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΕΝΠΕ),
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΚΩΣΤΑ ΑΓΟΡΑΣΤΟΥ
ΣΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΛΛΑ
(17 Απριλίου 2018)

«Η σημερινή ημέρα αποτελεί ορόσημο στην ιστορία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς πραγματοποιείται στην Αθήνα το πρώτο κοινό συνέδριο Περιφερειών και Δήμων, το συνέδριο της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης.
Είναι συνέδριο με το οποίο και στο οποίο αποδεικνύουμε στην πράξη την κοινή μας βούληση να προτάξουμε όσα – μεγάλα – μας ενώνουν υπερβαίνοντας όσα – μικρά – μας χωρίζουν.
Είναι συνέδριο με το οποίο και στο οποίο επαναβεβαιώνουμε στην πράξη την κοινή μας θέση ότι η δύναμη της Αυτοδιοίκησης έγκειται στην ενότητά της.
Είναι συνέδριο με το οποίο και στο οποίο αποδεικνύουμε στην πράξη ότι έχουμε τη θέληση  να αναζητούμε τις βέλτιστες λύσεις για την Αυτοδιοίκηση και την ελληνική κοινωνία μέσα από γνήσιο δημοκρατικό διάλογο.
Σε καμία περίπτωση δεν είναι συνέδριο απλά για να συζητήσουμε το κυοφορούμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο, άλλωστε, ακούμε μήνες τώρα αλλά δεν το βλέπουμε…
Το συνέδριό μας αφορά το παρόν αλλά και το μέλλον της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Το συνέδριό μας αφορά την ελληνική κοινωνία συνολικά και κάθε οικογένεια, κάθε πολίτη ξεχωριστά.
Διότι η Αυτοδιοίκηση διαδραματίζει πολύπλευρο και νευραλγικής σημασίας ρόλο στην καθημερινότητα κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα. Η Αυτοδιοίκηση είναι αυτή που συνέβαλε καθοριστικά στο να κρατηθεί όρθια η ελληνική κοινωνία στην κρίση με τις πρωτοβουλίες, το έργο, την αποτελεσματικότητά της.
Η Αυτοδιοίκηση είναι αυτή που μπορεί και αξίζει να διαδραματίσει πρωτεύοντα ρόλο στην επόμενη ημέρα για την πατρίδα μας. Ενισχυμένοι με, προσωπικό, αρμοδιότητες, πόρους και την κανονιστική αρμοδιότητα, Περιφέρειες και Δήμοι μπορούν να γίνουν ακόμη πιο αποτελεσματικοί για την κοινωνία και την πατρίδα μας.
Δεν ζητάμε τίποτε περισσότερο ή τίποτε διαφορετικό απ’ ότι ισχύει στις άλλες, τις περισσότερες, χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις ώριμες δημοκρατίες και τις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες του πλανήτη.
Το βεβαιώνουν άλλωστε διεθνείς οργανισμοί και επιστημονικές μελέτες: όσο υψηλότερος είναι ο βαθμός αποκέντρωσης μιας χώρας, όσο ισχυρότεροι είναι οι θεσμοί της Αυτοδιοίκησης, τόσο μεγαλύτερο είναι το εισόδημα των πολιτών.
Η επικείμενη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αυτοδιοίκηση ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας που δεν πρέπει να χαθεί και προφανώς δεν πρέπει και δεν μπορεί να εξαντληθεί στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος.
Χρειάζονται βαθιές τομές, οραματικές αλλαγές, ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις προκειμένου να επαναπροσδιοριστεί η σημερινή ετεροβαρής σχέση μεταξύ κεντρικού κράτους και Αυτοδιοίκησης στην κατεύθυνση ισχυροποίησης των αυτοδιοικητικών θεσμών προς όφελος της κοινωνίας.
Αυτές τις μεταρρυθμίσεις θα παρουσιάσουμε και θα συζητήσουμε διεξοδικά στο πρώτο κοινό συνέδριο της Αυτοδιοίκησης με ένα και μόνο στόχο: τη μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη προσφορά στο συνάνθρωπό μας».

Κ. Αγοραστός στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ: «Το τελευταίο που αφορά σήμερα τον πολίτη είναι το εκλογικό σύστημα στην Αυτοδιοίκηση» «Η απλή αναλογική αρέσει σ’ όλους, στα λόγια. Τι γίνεται όμως την επόμενη ημέρα όταν καλείσαι να προσφέρεις στο συνάνθρωπό σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά;» «Η χώρα μας εξακολουθεί να δοκιμάζεται από παρατεταμένη κρίση. Το τελευταίο που αφορά σήμερα τον πολίτη είναι το εκλογικό σύστημα στην Αυτοδιοίκηση», επισήμανε ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός σε συνέντευξή του σήμερα στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ. «Αυτά που αφορούν τον πολίτη στην καθημερινότητά του – πρόσθεσε ο κ. Κ. Αγοραστός – είναι αν μπορεί να εξυπηρετηθεί με αξιοπρέπεια σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας, αν έχει σχολεία και παιδικούς σταθμούς για τα παιδιά του, αν έχει δρόμους και πεζοδρόμια για να μετακινηθεί με ασφάλεια και ταχύτητα, αν οι δημόσιες υπηρεσίες είναι λειτουργικές και φιλικές προς τον πολίτη. Ας βάλουμε, λοιπόν, το άλογο μπροστά από το κάρο κι όχι το αντίστροφο όπως επιχειρεί η κυβέρνηση», σημείωσε με νόημα και υπογράμμισε ότι σήμερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση «έχουμε αναλογικό σύστημα συνδυασμένο με πλειοψηφική διάσταση». Ο κ. Κ. Αγοραστός εξέφρασε την άποψη ότι «η απλή αναλογική αρέσει σ’ όλους, στα λόγια. Ως άκουσμα. Ως ταμπέλα. Τι γίνεται όμως την επόμενη ημέρα; Όταν καλείσαι να προσφέρεις στο συνάνθρωπό σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά και να προχωρήσεις στην παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας;», διερωτήθη. Ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ χαρακτήρισε «εύγλωττη την ιστορική σιωπή των Συνταγμάτων ως προς το εκλογικό σύστημα των ΟΤΑ» καθώς, όπως εξήγησε, «αν ήθελε ο συντακτικός νομοθέτης, τότε θα μπορούσε να καθιερώνει τον αναλογικό ή τον πλειοψηφικό χαρακτήρα της εκλογής. Δεν το έπραξε, διότι το εκλογικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε επικρατούσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες, μέσα στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η τοπική αυτοδιοίκηση. Οι πολιτικές περιστάσεις συνδέονται με αντικειμενικούς περιορισμούς του εκλογικού συστήματος και αυτό ακριβώς σημαίνει ότι οι νομοθετικές επιλογές δεν μπορούν να είναι αυθαίρετες ούτε να υπηρετούν σκοπιμότητες αναγόμενες στο στενό πολιτικό συμφέρον της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας».

«Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση: Μεταρρύθμιση στη λειτουργία του κράτους – Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη»

Αρχίζουν αύριο στην Αθήνα (ξενοδοχείο «CARAVEL») οι εργασίες του πρώτου στην ιστορία κοινού συνεδρίου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ)

Περισσότερα...

Κοινή Συνέντευξη Τύπου των Προέδρων της ΕΝΠΕ Κ. Αγοραστού και της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλη για το πρώτο κοινό συνέδριο της Αυτοδιοίκησης 18 και 19 Απριλίου στην Αθήνα Κ. Αγοραστός: «Έκλεισε ο κύκλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πρέπει να πάμε σε Περιφερειακή και Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση για να μπορεί κάθε πολίτης να αποφασίζει για τις τοπικές υποθέσεις. Αυτό επιτάσσει η πραγματική δημοκρατία» Γ. Πατούλης: «Εμείς θέλουμε μεταρρύθμιση του κράτους, ενώ άλλοι προωθούν την απορρύθμιση της Αυτοδιοίκησης «Ιστορικής σημασίας» χαρακτήρισαν οι Πρόεδροι της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) κ. Γιώργος Πατούλης αντίστοιχα, το κοινό συνέδριο των δύο Ενώσεων που διοργανώνεται για πρώτη φορά, στις 18 και 19 Απριλίου στην Αθήνα. «Πιστεύουμε ότι έκλεισε ο κύκλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πρέπει να πάμε σε Περιφερειακή και Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση για να μπορεί κάθε πολίτης να αποφασίζει για τις τοπικές υποθέσεις. Αυτό επιτάσσει η πραγματική δημοκρατία», τόνισε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ κ. Κ. Αγοραστός. «Εμείς θέλουμε μεταρρύθμιση του κράτους, ενώ άλλοι προωθούν την απορρύθμιση της Αυτοδιοίκησης. Πάγια θέση της Αυτοδιοίκησης είναι να γίνει μία ουσιαστική μεταρρύθμιση ώστε να μπορούν οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες να αποφασίζουν για αυτά που τις αφορούν. Αν θέλει η χώρα να κερδίσει το στοίχημα της ανάπτυξης απαιτείται απλή λογική και όχι απλή αναλογική όπως προωθεί η κυβέρνηση, αδιαφορώντας για τις ανάγκες των τοπικών μας κοινωνιών», επισήμανε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Γ. Πατούλης. Στη Συνέντευξη Τύπου συμμετείχαν το μέλος του Δ.Σ. της ΕΝΠΕ κ. Δ. Μαραβέλιας και ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Δυτικής Ελλάδος, μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ κ. Γ. Παπαναστασίου. Ορθολογική, ανθρώπινη και βιώσιμη αναδιοργάνωση του διοικητικού χάρτη Στην αρχική του τοποθέτηση, ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός ανέφερε: «Στις 18 και 19 Απριλίου γίνεται ένα ιστορικό, ξεχωριστό, μοναδικό συνέδριο, στο οποίο Περιφέρειες και Δήμοι ενώνουμε τις δυνάμεις μας σε μια δύσκολη στιγμή παρατεταμένης ύφεσης και κρίσης – κοινωνικής, οικονομικής και δημοσιονομικής – για να κερδίσουμε το μέλλον των συνανθρώπων μας. Ξεκαθαρίζω ευθύς εξαρχής ότι κακώς κάποιοι επιχειρούν να συνδέσουν το συνέδριο αυτό με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα να υποβαθμίσει τη σημασία αυτής της μεγάλης αυτοδιοικητικής προσπάθειας. Η Ελλάδα παραμένει μια χώρα που εξακολουθεί να δοκιμάζεται από παρατεταμένη δημοσιονομική κρίση. Όπως συχνά συμβαίνει σε χώρες με ανάλογα προβλήματα, έτσι και εδώ, παρατηρείται λειτουργική ενδυνάμωση και ισχυροποίηση της κεντρικής κυβέρνησης έναντι των περιφερειακών και τοπικών αρχών, προκειμένου να μπορέσει η κυβέρνηση να εφαρμόσει τις σκληρές οικονομικές πολιτικές που απορρέουν από τις μνημονιακές δεσμεύσεις. Αυτό σημαίνει συγκεντρωτισμό και ουσιαστική εγκατάλειψη της αποκέντρωσης, παρά την όποια επίφαση διεύρυνσης της συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών μέσα από μη οργανωμένες θεσμικά και με αποσπασματικό και όχι αντιπροσωπευτικό χαρακτήρα επιτροπές και ομάδες πολιτών. Εμείς είδαμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση χρηματοδότησε τους διοικητικούς πειραματισμούς, τις μη στοχευμένες προσλήψεις και, γενικότερα, την έλλειψη ορθολογικών πολιτικών του κεντρικού κράτους, έχοντας υποστεί τα τελευταία επτά χρόνια περικοπές που υπερβαίνουν το 60% των πόρων της. Η Ελλάδα, σύμφωνα και με Έκθεση του ΟΟΣΑ τον Δεκέμβριο του 2016, παραμένει και μετά το Πρόγραμμα «Καλλικράτης» μια από τις πιο συγκεντρωτικές, από διοικητικής απόψεως, χώρες στον κόσμο, μαζί με τη Χιλή, την Τουρκία, την Ιρλανδία και τη Νέα Ζηλανδία. Αυτό βέβαια είναι παραβίαση της συνταγματικής υποχρέωσης του Κράτους, σύμφωνα με το άρθρο 102 παρ. 2 και 5 του Συντάγματος. Πιστεύουμε ότι έκλεισε ο κύκλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πρέπει να πάμε σε Περιφερειακή και Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση για να μπορεί κάθε πολίτης να αποφασίζει για τις τοπικές υποθέσεις. Αυτό επιτάσσει η πραγματική δημοκρατία. Αυτό είναι το διακύβευμα της σύγχρονης εποχής, αυτό επιτάσσουν η Επιτροπή των Περιφερειών της ΕΕ και το Κογκρέσο της Ευρώπης με αποφάσεις του για την κατάργηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Αν δεν γίνει αυτό και αν συνυπολογισθεί και το καθεστώς πολυνομίας και κακονομίας που χαρακτηρίζει την κανονιστική νομοθέτηση σε ό,τι αφορά τις τοπικές και περιφερειακές υποθέσεις- και όχι μόνο - με επικαλυπτόμενες και ατελείς ρυθμίσεις, ασάφειες και κενά, τότε αποτέλεσμα θα είναι να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα σε οποιαδήποτε επιχειρούμενη παραγωγική ανασυγκρότηση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση για ακόμη μια φορά είναι έτοιμη να δείξει στην κεντρική διοίκηση τρόπους για την αποτελεσματική διαχείριση των δικών της υποθέσεων μέσα από μια ορθολογική, ανθρώπινη και βιώσιμη αναδιοργάνωση του διοικητικού χάρτη. Έπρεπε να έχει ήδη γίνει η κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Σε σχέση με όσα έχουμε διαβάσει στον τύπο τα τελευταία 24ωρα: -Ο ελεγκτής νομιμότητας έπρεπε ήδη να έχει γίνει, είναι θεσμοθετημένος. -Η κατάργηση ή η συρρίκνωσή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προκειμένου να επιτευχθούν ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων, οικονομίες κλίμακας, καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού που δεν έχουν Περιφέρειες και Δήμοι, έπρεπε ήδη να έχει γίνει. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας ως Αυτοδιοίκηση, δεν έχουμε εισακουστεί. Συνεπώς, δεν περιμένουμε οι επόμενες μεταρρυθμίσεις να γίνουν μετά την Αναθεώρηση του Συντάγματος. Ίσως να υπάρχει μια παροδική σφαιρική αμνησία σ’ εκείνους που τότε μιλούσαν για κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και σήμερα που πρέπει, δεν την κάνουν πράξη. -Ποτέ εμείς δεν ζητήσαμε να βάλουμε φόρους. Ξεκάθαρα. Εμείς ζητήσαμε να υπάρχει στη σημερινή εποχή ένα τέτοιο σύστημα ώστε αυτά που δικαιούται η κάθε Περιφέρεια και ο κάθε Δήμος να έρχονται αυτοματοποιημένα μέσω ενός αλγορίθμου κι όχι να είμαστε στη διακριτική ευχέρεια των συνεργασιών που θέλουν να επιβάλλουν κάποιοι και της επιχειρούμενης επικράτησης της μειοψηφίας. -Ακούω για το πρόγραμμα «Φιλόδημος 1» και «Φιλόδημος 2». Αν διαβάσετε το άρθρο 281 του «Καλλικράτη» θα δείτε ότι υπήρχε το πρόγραμμα «Ελλάδα», το οποίο ήταν το ίδιο πρόγραμμα κι έπρεπε να φέρει 4 δις ευρώ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και δεν τα έφερε. Πού είναι το καινούργιο; Υπήρχε κι άλλο πρόγραμμα, το ΑΚΣΙΑ, που έπρεπε να ξεκινήσει και δεν ξεκίνησε. Δεν έρχεται, λοιπόν, κάτι καινούργιο. -Το συνέδριο δεν γίνεται για το εκλογικό σύστημα, για το οποίο πρέπει να έχουμε εκλογική ιστορική μνήμη γιατί χωρίς αυτή δεν θα υπάρχει ελπίδα. Ας θυμηθούμε την περίοδο 1926-8: Δεκατρία κόμματα, πέντε κυβερνήσεις σε δύο χρόνια. Ας θυμηθούμε την περίοδο 1932-6: τέσσερις κυβερνήσεις σε τέσσερα χρόνια και τελικά δικτατορία Μεταξά. Ας θυμηθούμε την περίοδο 1950-2: Δεκατρία κόμματα χωρίς κυβέρνηση δύο χρόνια. -Το καλό σενάριο των συνεργασιών είναι το καλό σενάριο. Πάντα υπάρχουν πολλά σενάρια. Όπως πολλά σενάρια υπήρχαν σε μια διορισμένη επιτροπή διαβούλευσης για τον «Καλλικράτη», η οποία ποτέ δεν κατέληξε σ’ ένα σενάριο και έτσι θα έρθει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης. -Υπάρχει και το εθνικό σενάριο στη Βόρεια Ελλάδα, υπάρχει και το σενάριο των ολιγαρχών που μπορούν με ελάχιστες χορηγίες να δημιουργούν και να ελέγχουν εύθραυστες ισορροπίες. -Και τώρα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση γίνονται συνεργασίες, καθαρά και με διαδικασίες σοβαρές. -Η πραγματική διαβούλευση ξεκινά από την ημέρα που θα μας δοθεί το σχέδιο της κυβέρνησης. -Παραφράζοντας την Αυν Ραντ (Ayn Rand) που είπε ότι «αν διαπιστώσεις ότι για να παράξεις χρειάζεσαι την άδεια ανθρώπων που δεν παρήγαγαν ποτέ, τότε ν’ αρχίσεις να ανησυχείς για τη χώρα σου», υπογραμμίζω ότι «αν διαπιστώσεις πως για να διοικήσεις χρειάζεσαι ένα σύστημα, το οποίο δημιούργησαν άνθρωποι που δεν διοίκησαν ποτέ, τότε πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η κοινωνία να ανησυχούν». Εμείς δεν επικεντρωνόμαστε στο εκλογικό σύστημα αλλά στην αποτελεσματική διοίκηση. Απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων, ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ κ. Κ. Αγοραστός επισήμανε μεταξύ άλλων: -Εμείς κάνουμε διαχωρισμό αρμοδιοτήτων με βάση συγκεκριμένες αρχές: Πρώτον, η αρχή της επικουρικότητας. Οι τοπικές υποθέσεις ανήκουν κατά τεκμήριο στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δεύτερον, η αρχή της ενότητας του προγραμματισμού. Τρίτον, η αρχή της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών. Τέταρτον, η αρχή της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου. Πέμπτον, η αρχή της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων διότι οι αρμοδιότητες πρέπει να συνοδεύονται και από πόρους επαρκείς. -Εμείς θέλουμε τον έλεγχο αλλά γρήγορο, αποτελεσματικό και σοβαρό, όχι αποσπασματικό. Αυτή τη στιγμή ξέρετε πόσοι μηχανισμοί ελέγχου, λιγότερο ή περισσότερο εξαρτημένοι, λειτουργούν για την τοπική αυτοδιοίκηση και μάλιστα διαρκώς πολλαπλασιάζονται; Συνήγορος του Πολίτη, Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, Οικονομική Επιθεώρηση, Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, Περιφερειακός Συμπαραστάτης, Αρχή Ελέγχου Δημοσίων Συμβάσεων, Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος. Όλα αυτά δημιουργούν μια ασφυκτική διοικητική πραγματικότητα, η οποία χαρακτηρίζεται από πολυάριθμους και αποσπασματικούς ελέγχους που διενεργούνται από ασυντόνιστους ελεγκτικούς μηχανισμούς. -Επιμένουμε στην κανονιστική αυτονομία των Περιφερειών. -Εμείς δεν επικεντρωνόμαστε στο εκλογικό σύστημα αλλά στην αποτελεσματική διοίκηση. Φαντάζεσθε στην κρίση του 2015 να μην μπορούσαν να λειτουργήσουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να σταθούν στο πλευρό της κοινωνίας; -Είναι διαφορετική η απλή αναλογική στη Βουλή και διαφορετική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε περίπτωση που δεν μπορείς να συνεργαστείς, δεν μπορείς να προσφύγεις σε εκλογές. -Μήπως η απλή αναλογική είναι ο Δούρειος Ίππος για να διορίσει η κυβέρνηση, το Υπουργείο Εσωτερικών, τον Εκτελεστικό Γραμματέα, τον οποίο προσπάθησε να επιβάλλει στην Αυτοδιοίκηση για να υπαναχωρήσει τελικά μετά την οργισμένη αντίδραση της κοινωνίας; -Η απλή αναλογική αρέσει σ’ όλους, στα λόγια. Ως άκουσμα. Ως ταμπέλα. Η επόμενη ημέρα, όμως; Τι γίνεται την επόμενη ημέρα; Όταν καλείσαι να προσφέρεις στο συνάνθρωπό σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά και να προχωρήσεις στην παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι κατάλληλο το πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Και βέβαια πρέπει να έχουμε το μυαλό μας στις προκλήσεις των καιρών, ιδίως στα εθνικά θέματα. -Πιστεύω ότι είναι συνταγματικά επιβεβλημένη η πλειοψηφική απόκλιση από το αναλογικό σύστημα υπέρ του επιτυχόντος συνδυασμού. Το αμιγές αναλογικό σύστημα θα οδηγούσε σε συνθέσεις των συμβουλίων που θα μπορούσαν να μη λειτουργούν αποτελεσματικά επηρεάζοντας τη συνολική λειτουργία των Ο.Τ.Α. εν όψει των αρμοδιοτήτων των συμβουλίων. Αυτή δε η θεσμική δυσλειτουργία δεν θα μπορούσε ευχερώς να παρακαμφθεί, καθώς τα συμβούλια και τα λοιπά όργανα των Ο.Τ.Α. έχουν ορισμένες θητείες, ακριβώς επειδή είναι διοικητικά όργανα, δηλαδή προέχει η διαρκής και αποτελεσματική λειτουργία τους· πιθανά αδιέξοδα δεν θα μπορούσαν να ξεπερασθούν με τρόπους παρόμοιους με αυτούς που εκ του Συντάγματος ισχύουν ως προς τα κεντρικά πολιτικά όργανα (διάλυση της Βουλής και προκήρυξη εκλογών, παύση της Κυβέρνησης), διότι στην περίπτωση των Ο.Τ.Α. δεν έχουν προβλεφθεί –ακριβώς λόγω της διοικητικής φύσεώς τους– δικλίδες πολιτικής ασφαλείας αντίστοιχες των επιτασσόμενων από το κοινοβουλευτικό σύστημα, το οποίο διέπει τις σχέσεις μεταξύ της Βουλής και της Κυβέρνησης. Συνεπώς, οι βασιζόμενες στο αμιγές αναλογικό σύστημα συνθέσεις των αιρετών οργάνων θα εδύναντο να καταστούν πεδία άσκοπων πολιτικών αντιπαραθέσεων και παρατεταμένης –εν όψει των αυστηρών θητειών– διοικητικής αναποτελεσματικότητας. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι επιτρέπεται από το Σύνταγμα, τη στιγμή μάλιστα που οι αρμοδιότητες της διοίκησης των τοπικών υποθέσεων επιβάλλεται από το άρθρο 102 παρ. 1 Σ. να ασκούνται από τους Ο.Τ.Α., οι οποίοι έχουν και το σχετικό τεκμήριο αρμοδιότητας. Για αυτούς τους λόγους η συνταγματική αρχή της διοικητικής αποτελεσματικότητας επιβάλλει την πλειοψηφική ενίσχυση του επιτυχόντος συνδυασμού, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των διοικητικών αρχών της τοπικής αυτοδιοίκησης. Συνεδριάζει το ΔΣ της ΕΝΠΕ Για θέματα που αφορούν το συνέδριο, συνεδριάζει αύριο, Τρίτη 17 Απριλίου και ώρα 2 το μεσημέρι, το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) στα γραφεία της, Μεσογείων 15, 4ος όροφος.

Συνέντευξη τύπου παραχωρούν αύριο, Δευτέρα 16 Απριλίου 2018 και ώρα 12.30 το μεσημέρι, οι Πρόεδροι της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας κ. Γιώργος Πατούλης προκειμένου να παρουσιάσουν το πλαίσιο και τους στόχους του πρώτου κοινού συνεδρίου της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού, το οποίο θα πραγματοποιηθεί 18 και 19 Απριλίου στην Αθήνα (ξενοδοχείο CARAVEL).

Η συνέντευξη τύπου θα λάβει χώρα στα γραφεία της ΚΕΔΕ (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας 65, 3ος όροφος).

Για θέματα που αφορούν το συνέδριο, συνεδριάζει μεθαύριο,  Τρίτη 17 Απριλίου και ώρα 2 το μεσημέρι, το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) στα γραφεία της, Μεσογείων 15, 4ος όροφος.

Μεταρρύθμιση στη λειτουργία του κράτους
Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση
Τοπική & Περιφερειακή Ανάπτυξη

Αθήνα, Ξενοδοχείο Caravel,
Αίθουσα Olympia

18 & 19 Απριλίου 2018

 

Περισσότερα...

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), μετά από εισήγηση του μέλους του – Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρου Αρναουτάκη, εκφράζει τη στήριξή του στον  αγώνα των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που διεκδικούν:

  • «Μόνιμους διορισμούς που θα καλύψουν το σύνολο των αναγκών της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
  • Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία (Αναλογία εκπαιδευτικών-μαθητών 1:15 στο Νηπιαγωγείο, 1:20 στο Δημοτικό Σχολείο).
  • Στήριξη και ποιοτική αναβάθμιση των δομών της Ειδικής Αγωγής.

-Καμία συγχώνευση σχολικών μονάδων με οικονομικά κριτήρια.

  • Ίσα δικαιώματα μόνιμων και αναπληρωτών.
  • Μισθούς – συντάξεις αξιοπρέπειας και έμπρακτη αναγνώριση και στήριξη του επιστημονικού ρόλου των εκπαιδευτικών».

Μετά από εισήγηση της Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Χρ. Καλογήρου, η ΕΝΠΕ ζητεί την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει το Μητρώο Μελών Επιτροπών Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων

Περισσότερα...

Η προετοιμασία του κοινού συνεδρίου Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας - Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας στο επίκεντρο της συνάντησης Κ. Αγοραστού - Γ. Πατούλη

Κ. Αγοραστός: «Είναι μονόδρομος για την Ελλάδα να επαναπροσδιορίσει τη σημερινή ετεροβαρή σχέση μεταξύ κεντρικού κράτους και Αυτοδιοίκησης στην κατεύθυνση ισχυροποίησης των αυτοδιοικητικών θεσμών προς όφελος της κοινωνίας»

Περισσότερα...

«Χωρίς να έχουν διασφαλιστεί  το απαιτούμενο προσωπικό, η επαρκής χρηματοδότηση και η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή των Περιφερειών στις οποίες μεταβιβάζονται αρμοδιότητες αλλά και χωρίς να έχουν εξεταστεί ζητήματα συνταγματικότητας συγκεκριμένων διατάξεων»

Η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας ζητά άμεσα συνάντηση με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκη τονίζοντας ότι για την πλήρη στελέχωση κάθε Περιφέρειας απαιτούνται 50-60 άτομα

 

Τον κώδωνα του κινδύνου ότι «η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων σχετικά με τον έλεγχο του δομημένου περιβάλλοντος (Νόμος 4495/2017) στις αιρετές Περιφέρειες χωρίς να έχουν διασφαλιστεί  το απαιτούμενο προσωπικό, η επαρκής χρηματοδότηση και η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή αλλά και χωρίς να έχουν εξεταστεί ζητήματα συνταγματικότητας συγκεκριμένων διατάξεων θα επιφέρει πολλαπλά αδιέξοδα», κρούει για ακόμη μια φορά το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), που συζήτησε το θέμα στη σημερινή του συνεδρίαση.

Το ΔΣ της ΕΝΠΕ, υιοθετώντας εισήγηση των Εκτελεστικών Γραμματέων των Περιφερειών που εξέτασαν διεξοδικά το νέο θεσμικό πλαίσιο για το δομημένο περιβάλλον, αποφάσισε να ζητήσει άμεσα συνάντηση με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη προκειμένου να του αναπτύξει το ακόλουθο πλαίσιο θέσεων των Περιφερειών:

1) Προσωπικό. Είναι αδιανόητο να ξεκινήσει η εφαρμογή του Νόμου χωρίς οι Περιφέρειες να έχουν στελεχωθεί με το απαραίτητο προσωπικό. Σε κάθε Περιφέρεια για την πλήρη στελέχωσή της σύμφωνα με τα προβλεπόμενα χρειάζονται από 50-60 άτομα των κάτωθι ειδικοτήτων

Α) Μηχανικοί ΠΕ- Αρχιτέκτονες, Πολιτικοί Μηχανικοί, Τοπογράφοι Μηχανικοί και Μηχανικοί Χωροταξίας. Επίσης ΤΕ Δομικών Έργων

Β) Διοικητικοί

Γ) ΠΕ ή ΤΕ Πληροφορικής

Δ) Νομικοί

Ορισμένες από τις ανάγκες αυτές θα μπορούσαν να καλυφθούν από την μεταφορά προσωπικού από τις ΥΔΟΜ και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, εκφράζουμε όμως την ανησυχία μας κατά πόσο θα είναι επαρκές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μόνο για ένα Τμήμα Ελέγχου Δόμησης-Τοπικών Παρατηρητηρίων στην έδρα μιας Περιφερειακής Ενότητας  χρειάζονται κατ’ ελάχιστο

Α) Τρεις Μηχανικοί ΠΕ ειδικότητας Πολιτικού Μηχανικού, Τοπογράφου Μηχανικού, Χωροτάκτη Μηχανικού

Β) Ένας Αρχιτέκτονας Μηχανικός  ΠΕ

Γ) Τρείς Μηχανικοί ΤΕ ειδικότητας Πολιτικού Μηχανικού και Τοπογράφου Μηχανικού

Δ) Δύο ΤΕ ή ΔΕ Διοικητικοί για το Πρωτόκολλο και την γραμματειακή υποστήριξη των Επιτροπών.

Επισημαίνεται ότι για προφανείς λόγους ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί  για τις νησιωτικές Περιφέρειες.

2) Συμβούλια-Επιτροπές. Ανάλογα μεγάλος είναι και ο όγκος των μελών των Συμβουλίων αλλά και Επιτροπών στα οποία εκτός των άλλων, συμμετέχουν συνολικά από την Διεύθυνση και τα Τμήματα Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος 12 άτομα (τέσσερις Αρχιτέκτονες Μηχανικοί, τρεις Προϊστάμενοι Τμήματος, ένας Διευθυντής Διεύθυνσης, τέσσερις υπάλληλοι ως γραμματείς).

Αναλυτικά τα Συμβούλια-Επιτροπές έχουν ως εξής

Α) Συμβούλιο Παρακολούθησης Δομημένου Περιβάλλοντος

Β) Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής

Γ) Περιφερειακό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής

Δ) Επιτροπή Εξέτασης Προσφυγών Αυθαιρέτων

Ένωση Περιφερειών Ελλάδας: «Μετά τη λήξη του κανονικού ωραρίου εργασίας των υπηρεσιών ο έλεγχος της εξέτασης των υποψηφίων οδηγών»

Κ. Αγοραστός: «Καλούμε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επανεξετάσει το θέμα καθώς οι Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών έχουν αποδεκατιστεί από προσωπικό»

«Στους 6-7 μήνες θα φθάσει ο χρόνος αναμονής για την έκδοση διπλώματος οδήγησης», προειδοποίησαν εκπρόσωποι της επιτροπής αγώνα των εξεταστών υποψηφίων οδηγών στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΕΝΠΕ

Περισσότερα...

 

Στις 18 και 19 Απριλίου στην Αθήνα το κοινό συνέδριο

Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας – Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας

  

Τη διοργάνωση για πρώτη φορά στα χρονικά κοινού συνεδρίου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) αποφάσισε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΝΠΕ στη σημερινή του συνεδρίαση.

Το συνέδριο πρόκειται να πραγματοποιηθεί το διήμερο 18 και 19 Απριλίου στην Αθήνα (ξενοδοχείο Caravel, αίθουσα Olympia) με θέμα: «Η Μεταρρύθμιση στη Λειτουργία του Κράτους - Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη».

Στο συνέδριο η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας πρόκειται να παρουσιάσει εισήγηση για κατάρτιση σχεδίου νόμου με θέμα: «Επανασχεδιασμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β’ Βαθμού. Μετάβαση από την Περιφερειακή και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση».

 

Τη Μεγάλη Τρίτη (3 Απριλίου 2018) και ώρα 10.00 το πρωί συνεδριάζει το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) στα γραφεία της, Μεσογείων 15, 4ος όροφος.

Κ. Αγοραστός: «Μονόδρομος η ένταξη όλων των επιλαχόντων νέων αγροτών όλων των Περιφερειών στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης»

 

«Αφ’ ενός διότι ο πρωτογενής τομέας χρειάζεται τη δημιουργική συμβολή των νέων ανθρώπων κι αφ’ ετέρου για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας»

 

«Αυτό που χρειάζεται πλέον είναι να κινηθούν ταχύτατα οι διαδικασίες στο συγκεκριμένο Υπομέτρο 6.1 αλλά και να γίνουν πράξη οι θέσεις της ΕΝΠΕ για άμεση εκχώρηση όλων των Μέτρων και των Δράσεων στις Περιφέρειες καθώς και για επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης του ΠΑΑ ώστε να παροχετευθεί «ζεστό» χρήμα στην πραγματική αγροτική οικονομία»

Περισσότερα...

Κ. Αγοραστός στο Κιλελέρ: «Η ελληνική παραγωγή κινδυνεύει από τον αθέμιτο ανταγωνισμό»

 

«Χρειάζεται όλοι μαζί να δώσουμε αγώνα για να προστατεύσουμε τα ποιοτικά προϊόντα μας με αιχμή τη φέτα, αυτό το εμβληματικό προϊόν της ελληνικής παραγωγής, αλλά και για να προωθήσουμε τα προϊόντα μας στις διεθνείς αγορές»

«Η ελληνική γεωργία χρειάζεται μικρό επιτελικό υπουργείο και πανίσχυρες Περιφέρειες, οι οποίες  με τους κατάλληλους πόρους, προσωπικό κι αρμοδιότητες, να αναλάβουν το σύνολο των θεμάτων που αφορούν αγρότες και κτηνοτρόφους»

  

«Η ελληνική γεωργία χρειάζεται σήμερα ένα μικρό, επιτελικό υπουργείο και πανίσχυρες Περιφέρειες, οι οποίες, ως ο κατ’ εξοχήν ανθρωποκεντρικός και αγροτοκεντρικός θεσμός, με τους κατάλληλους πόρους, προσωπικό κι αρμοδιότητες, να αναλάβουν το σύνολο των θεμάτων που αφορούν αγρότες και κτηνοτρόφους».

Αυτό επισήμανε ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός στην ομιλία του στην εκδήλωση για την 108η επέτειο από την εξέγερση των αγροτών στο Κιλελέρ.

Περισσότερα...

«Αντλώντας δύναμη από τους Αγωνιστές του 21 καλούμαστε να δώσουμε τους αγώνες της δικής μας εποχής για να συμβαδίζει η ελευθερία της πατρίδας με την θετική ελευθερία κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα να ζουν με αξιοπρέπεια»

Δήλωση Προέδρου Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστού για την επέτειο της 25ης Μαρτίου:
«Διπλή γιορτή σήμερα, γιορτή της πίστης και της λευτεριάς, όπως γράφει ο ποιητής.

Περισσότερα...

Ομιλία του Προέδρου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας στην Επιτροπή των Περιφερειών της ΕΕ ενώπιον του Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου

Περισσότερα...

Ιστορικό Δελτίων Τύπου