Ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών ζητεί να αποσυρθεί το αθλητικό νομοσχέδιο, χαρακτηρίζει «προσχηματικό» το διάλογο και κρίνει επιβεβλημένο να ενισχυθούν οι Περιφέρειες με προσωπικό και πόρους για να μπορούν να κάνουν ελέγχους στο πλαίσιο χορήγησης της άδειες λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων.
«Πρόκειται για νομοσχέδιο με αποσπασματικές ρυθμίσεις, χωρίς να έχει προηγηθεί οιασδήποτε μορφής ενημέρωση και διάλογος μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργείων και των θεσμικών οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, ενώ πλήθος θεμάτων που εξ ορισμού θα έπρεπε να είχαν συμπεριληφθεί στις διατάξεις του νόμου παραμένουν ασαφή ή αρρύθμιστα, σε «γκρίζες» ζώνες και παραπέμπονται σε παράγωγες - δευτερογενείς νομοθετικές ρυθμίσεις (υπουργικές αποφάσεις), οι οποίες, κατά κανόνα, είτε έρχονται πολύ αργά είτε ποτέ».
Να αποσυρθεί από τη Βουλή το νομοσχέδιο «Τροποποιήσεις του ν.2725/1999 (Ά 121) και άλλες διατάξεις» προκειμένου να τύχει περαιτέρω επεξεργασίας και να συζητηθεί στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς διαλόγου για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου των ΟΤΑ, συνδυαζόμενο με τις υπόλοιπες αρμοδιότητες πολιτισμού και αθλητισμού των Περιφερειών, ζητά ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός με υπόμνημα που απέστειλε σήμερα στα μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο κ. Κ. Αγοραστός χαρακτηρίζει «προσχηματική την ακρόαση» της Ένωσης Περιφερειών από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής («λάβαμε πρόσκληση το μεσημέρι της Παρασκευής για να καταθέσουμε τις απόψεις μας το πρωί της Δευτέρας», αναφέρει χαρακτηριστικά) και υπογραμμίζει:
«Η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας τάσσεται υπέρ της κατάργησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τους στην αιρετή Περιφέρεια. Ωστόσο, μεσούντος του διαλόγου για το νέο θεσμικό πλαίσιο των ΟΤΑ, κατατίθεται, για σοβαρότατα ζητήματα, απολύτως αιφνιδιαστικά, ένα νομοσχέδιο με αποσπασματικές ρυθμίσεις, χωρίς καμιά προετοιμασία και προγραμματισμό, χωρίς να έχει προηγηθεί οιασδήποτε μορφής ενημέρωση και διάλογος μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργείων και των θεσμικών οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, ενώ πλήθος θεμάτων που εξ ορισμού θα έπρεπε να είχαν συμπεριληφθεί στις διατάξεις του νόμου παραμένουν ασαφή ή αρρύθμιστα, σε «γκρίζες» ζώνες και παραπέμπονται σε παράγωγες - δευτερογενείς νομοθετικές ρυθμίσεις (υπουργικές αποφάσεις), οι οποίες, κατά κανόνα, είτε έρχονται πολύ αργά είτε ποτέ».
ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΠΟΡΟΙ
ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Αναλύοντας τα άρθρα του νομοσχεδίου, ο κ. Κ. Αγοραστός σημειώνει:
-Άρθρα 4, 5 και 6:
«Με τις διατάξεις των άρθρων αυτών επιχειρείται η ένταξη των αθλητικών εγκαταστάσεων της χώρας σε κατηγορίες ενώ παράλληλα ορίζονται τα αρμόδια όργανα για την χορήγηση των σχετικών αδειών λειτουργίας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 2 του νομοσχεδίου, οι Περιφερειάρχες ορίζονται ως αρμόδια όργανα χορήγησης των αδειών λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων των κατηγοριών Ε2 (Κλειστές εγκαταστάσεις με πάνω από 1.000 θεατές, όπου διεξάγονται αγώνες εθνικών κατηγοριών), Γ1 (Υπαίθριες εγκαταστάσεις από 500 έως 5.000 θεατές, όπου διεξάγονται διεθνείς αγώνες ή αγώνες επαγγελματικών κατηγοριών), Γ2 (Υπαίθριες εγκαταστάσεις με 5.000 θεατές και πάνω, ανεξάρτητα από την κατηγορία των αγώνων) και ΣΤ (Κλειστές εγκαταστάσεις με πάνω από 1.000 θεατές, όπου διεξάγονται αγώνες διεθνείς αγώνες ή αγώνες επαγγελματικών κατηγοριών), του άρθρου 4 του νομοσχεδίου.
Οι ως άνω άδειες χορηγούνται εφόσον είναι θετική η εισήγηση της Επιτροπής Ελέγχου Καταλληλότητας, η οποία συγκροτείται από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη (άρθρο 6). Ομοίως, για τις ίδιες κατηγορίες αθλητικών εγκαταστάσεων και με την ίδια διαδικασία, είναι δυνατή η ανάκληση ή τροποποίηση της αθλητικής εγκατάστασης οποτεδήποτε ακόμη και η σφράγιση αυτών μέχρι την αποκατάσταση ατελειών και ελλείψεων (άρθρο 5 παρ. 5 εδάφ. α').
Επίσης, προβλέπεται, με εξουσιοδοτική διάταξη (άρθρο 5 παρ. 6) του νομοσχεδίου η έκδοση ΚΥΑ (Εσωτερικών, Οικονομικών και Πολιτισμού & Αθλητισμού) για την εξειδίκευση της κατηγοριοποίησης των αθλητικών εγκαταστάσεων, της πιστοποίησης της κατηγορίας, των όρων και του τρόπου αδειοδότησης, καθώς και διάρκειας ισχύος των αδειών ανά κατηγορία.
Μέχρι σήμερα και με βάση τις διατάξεις του άρθρου 56Α του Ν. 2725/1999, όπως ισχύει, αρμόδιο όργανο για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας οποιουδήποτε αγωνιστικού χώρου ή χώρου άθλησης όλων των εθνικών, ολυμπιακών, περιφερειακών, δημοτικών, κοινοτικών ή σωματειακών γυμναστηρίων, όλων των κέντρων άθλησης ή χώρων αθλοπαιδιών και εν γένει αθλητικών εγκαταστάσεων, είναι ο Γενικός Γραμματέας (ήδη«Συντονιστής») της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Οι σχετικές αρμοδιότητες θα περιέλθουν από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στην Περιφέρεια,με ποιες όμως διοικητικές δομές και με ποιο προσωπικό θα ασκηθούν;Ο έλεγχος του πλήθους των αθλητικών εγκαταστάσεων εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να είναι πλήρης και εξαντλητικός από την Επιτροπή Ελέγχου Καταλληλότητας. Αναγκαίος όρος είναι ησυγκρότηση υποστηρικτικού διοικητικού μηχανισμού και το εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό. Θα απαιτηθεί τροποποίηση των Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας των Περιφερειών, το απαραίτητο και προσωπικό και μαζί φυσικά οι αναλογούντες οικονομικοί πόροι, οι οποίοι σύμφωνα με το Σύνταγμα πρέπει να συνοδεύουν τις μεταβιβαζόμενες αρμοδιότητες.
Άρθρο 7:
Πέραν της αδειοδότησης των αθλητικών εγκαταστάσεων, με το άρθρο 7 του νομοσχεδίου, στους Προϊσταμένους - αρμοδίων για τα θέματα αθλητισμού υπηρεσιών - των Περιφερειών, περιέρχεται ηαρμοδιότητα για την χορήγηση άδειας διεξαγωγής αθλητικών συναντήσεων, οι οποίες διεξάγονται σε ένανμεγάλο αριθμό κατηγοριών αθλητικών εγκαταστάσεων.
Η θέση μας και σε αυτήν την περίπτωση είναι συναφής με αυτή που διατυπώθηκε παραπάνω. Σήμερα, οι αιρετές Περιφέρειες, έχουν πολύ μικρό αριθμό αρμοδιοτήτων αθλητισμού (άρθρο 186, παρ. 1, στοιχ. ΙΙ, ενότητα Η' «Παιδείας - Πολιτισμού - Αθλητισμού», Ν. 3852/2010 «Πρόγραμμα Καλλικράτης») και αντίστοιχη διοικητική οργάνωση.
Μεποιεςυποδομές,με ποιο προσωπικό, θα διενεργείται ο έλεγχος της πληθώρας των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έκδοση του μεγάλου αριθμού αδειών διεξαγωγής αθλητικών συναντήσεων; Η στελέχωση των Περιφερειών με το κατάλληλο προσωπικό, η αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή, οι απαραίτητοι πόροι, οι διαδικασίες ελέγχων και εν γένει εποπτείας, είναι ζητήματα που παραμένουν, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, αρρύθμιστα.