ΕΝΩΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 15  ΑΘΗΝΑ Τ.Κ. 115 26, Τηλ: 213-2144700, Fax: 210-7778992,

E-mail:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

www.enpe.gr

Αθήνα, 7 Μαρτίου 2013

 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Tις προτάσεις και θέσεις των Περιφερειών για το κατατεθέν νομοσχέδιο «Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων παρουσίασε σήμερα σε ειδική συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και Περιφερειάρχης Αττικής κ. Ιωάννης Σγουρός

Το εν λόγω νομοσχέδιο συμβάλει θετικά στη διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις επενδύσεις. Όμως παρά τις σημαντικές βελτιώσεις που επιχειρούνται δεν οδηγεί σε μία καθολική ανατροπή του αρνητικού επενδυτικού κλίματος που υπάρχει στη χώρα μας. Βασική θέση της ΕΝΠΕ είναι ότι η ενίσχυση των επενδύσεων προϋποθέτει την αναβάθμιση του ρόλου των περιφερειών με τη θέσπιση ειδικών περιφερειακών σχεδίων προσέλκυσης επενδύσεων και την απλούστευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών.

 

Ακολουθεί η ομιλία του Προέδρου της ΕΝΠΕ. 

 

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Κυρίες και Κύριοι,


Θέλω καταρχήν να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση που μας απευθύνατε για να διατυπώσουμε τις απόψεις μας, τις παρατηρήσεις μας και τις επισημάνσεις μας στη σημερινή σας συνεδρίαση.

Το σχέδιο νόμου, που συζητά σήμερα η Επιτροπή σας και το οποίο αναφέρεται στη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και τις ιδιωτικές επενδύσεις, είναι σημαντικό, επίκαιρο και απαραίτητο.
Και οι χαρακτηρισμοί αυτοί προκύπτουν από την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η οικονομία της χώρας. Όλοι συμφωνούμε ότι η ανάπτυξη, είναι όρος απαραίτητος για να σπάσει ο φαύλος κύκλος της ύφεσης.
Όμως, η ανάπτυξη προϋποθέτει επενδύσεις. Και οι επενδύσεις προϋποθέτουν το κατάλληλο περιβάλλον. Ένας νόμος που θα συμβάλλει στην διαμόρφωση ενός φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος, είναι όρος εκ των ων ουκ άνευ. Είναι όροςεπίκαιρος. Είναι όρος απαραίτητος.
Επομένως, ως Ένωση Περιφερειών Ελλάδος αλλά και ως Περιφέρεια Αττικής, θεωρούμε καταρχήνθετική την πρωτοβουλίανα συζητηθεί και ψηφιστεί ένας νόμος για το θέμα αυτό.
Όμως παρά της σημαντικές βελτιώσεις που επιχειρούνται με το   σχέδιο νόμου, η άποψη μας είναι ότι το εν λόγω σχέδιο δεν επιχειρεί μία καθολική ανατροπή του αρνητικού επενδυτικού κλίματος που υπάρχει στη χώρα μας.
Συγκεκριμένα:
1.Δεν  αναδεικνύεται   η  περιφερειακή   διάσταση   της ανάπτυξης  & η ενεργή   συμμετοχή   των περιφερειών  στην   προσπάθεια  προσέλκυσης επενδύσεων.
2.  Το σχέδιο νόμου δεν εστιάζει καθόλου   στις   εγχώριες  επενδύσεις & ιδιαίτερα   στις μικρές   & μεσαίες   επιχειρήσεις  καθώς δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά   την έλλειψη   ρευστότητας  που   υπάρχει σήμερα στην ελληνική   αγορά   αποκλείοντας   έτσι  επιχειρήσεις που δεν μπορούν να καλύψουν την ίδια  τους συμμετοχή.
Όπως γνωρίζετε, η Ένωση Περιφερειών, πραγματοποίησε πρόσφατα το πρώτο της τακτικό συνέδριο. Ένα από τα σοβαρά θέματα που απασχόλησαν το συνέδριο ήταν ακριβώς αυτό το θέμα, που αποτελεί αντικείμενο του συζητούμενου νομοσχεδίου.
Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ στασυμπεράσματατου συνεδρίου μας που συσχετίζονται με όσα συζητούμε σήμερα εδώ, στη Βουλή.
Οι Περιφέρειες πρέπει να αναλάβουν τον αναπτυξιακό ρόλο τους, πραγματοποιώντας τις Δημόσιες Επενδύσεις Τεχνικής Υποδομής και προσελκύοντας τις Παραγωγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις.
Οιβασικοί στόχοιμας είναι:
-η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε Περιφέρειας με ταυτόχρονη διατήρηση από την Κεντρική Κυβέρνηση του επιτελικού, εποπτικού και ελεγκτικού της ρόλου.
-η δημιουργία των κατάλληλων δομών που θα διασφαλίζουν αποτελεσματικότητα και πλήρη διαφάνεια.
-η διασφάλιση της βιωσιμότητας των παραγωγικών επενδύσεων.

 Προτείνουμε και Διεκδικούμε:
Πρώτον, τη θεσμοθέτηση 13 κέντρων υποδοχής και έγκρισης των επενδύσεων, με ένα κέντρο ανά Περιφέρεια και την άμεση στελέχωσή τους με ικανό αριθμό προσωπικού υψηλής ειδίκευσης.
Δεύτερον, τη θεσμοθέτηση της διαδικασίας άμεσης και δεσμευτικής προέγκρισης των επενδύσεων, που θα απελευθερώσει τη διαδικασία συμμετοχής της επένδυσης στα χρηματοδοτικά εργαλεία και την επεξεργασία ενός ενιαίου πλαισίου υποχρεώσεων που θα υπογράφεται και θα τηρείται απαρέγκλιτα από κάθε επενδυτή.
Τρίτον, τη δημιουργία δομών υποδοχής και υποστήριξης της νεανικής και της γυναικείας επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, με παράλληλη προώθηση της συνεργασίας των Περιφερειών με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, τους Ερευνητικούς φορείς, τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια και τους Τραπεζικούς οργανισμούς.
Τέταρτον,τη διαχείριση όλων των πόρων της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020, από τις Περιφέρειες, δηλαδή, με 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, μέσω της εκπόνησης ενός πολυταμειακού Προγράμματος από κάθε Περιφέρεια, το οποίο θα χρηματοδοτείται από όλα τα Διαρθρωτικά Ταμεία (Περιφερειακής Ανάπτυξης, Γεωργικής Ανάπτυξης, Αλιείας, Κοινωνικό Ταμείο), έτσι ώστε να εξυπηρετείται συνεκτικά, μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή στρατηγική για την Περιφέρεια.
Να  υπενθυμίσω απλώς  ότι οι 13 Περιφέρειες της χώρας έχουν συμμετάσχει με 456 εκατ. ευρώ για το Πρόγραμμα Ενίσχυσης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (εκ των οποίων 130 εκατ. στην Περιφέρεια Αττικής).
Η προσπάθεια της πολιτείας στον τομέα των επενδύσεων είναι μακρόχρονη.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχουν ψηφιστεί, αρκετοί αναπτυξιακοί νόμοι, με σχετικές τροποποιήσεις και βελτιώσεις.
Σκοπός των αναπτυξιακών νόμων ήταν πάντοτε ο καθορισμός της επενδυτικής και αναπτυξιακής πολιτικής του κράτους.
Αναμφισβήτητα, με αυτούς τους νόμους επιδοτήθηκαν πάρα πολλές επιχειρήσεις σχεδόν σε όλους τους τομείς δραστηριότητας και συνάμα δημιουργήθηκαν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας (που είναι και το βασικό ζητούμενο της εποχής μας).
Θυμίζω σε όλους τον Νόμο 1262/82 για την παροχή κινήτρων ενίσχυσης της Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης της Χώρας, που θεσπίζει το περιεχόμενο, τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς της επιχορήγησης παραγωγικών επενδύσεων σε διάφορους παραγωγικούς τομείς.
Επίσης σε παρόμοιο πλαίσιο κινήθηκε ο νόμος 1892/90, ο νόμος 2601/98 που ρυθμίζει τις ενισχύσεις των ιδιωτικών επενδύσεων και δαπανών, καθώς και ο νόμος 3299/04 που στοχεύει στην ανάπτυξη κινήτρων ιδιωτικών επενδύσεων για την Ανάπτυξη και την Περιφερειακή Σύγκλιση (επενδυτικά έργα του οποίου βρίσκονται σε εξέλιξη).
Ο επενδυτικός νόμος 3908/2011, άλλαξε αρκετά πράγματα στο χώρο των επενδύσεων. Τέθηκαν οι βάσεις γιανέεςδιαδικασίες, θεσπίστηκαννέαχρηματοδοτικά εργαλεία.
Από τη μία, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για μια υγιή επιχειρηματική δραστηριότητα. Καλύφθηκαν σχεδόν όλοι οι τομείς της οικονομίας και σχεδόν όλες οι κατηγορίες επενδύσεων.
Από την άλλη όμως, επειδή η χώρα ζει μία πρωτοφανή οικονομική ύφεση, υπήρξε πτώση του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Σήμερα παρατηρούμε πως γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης των κινήτρων, ώστε αυτά να γίνουν ελκυστικά σε μεγαλύτερη μερίδα επιχειρηματιών και με τελικό στόχο να αντιστραφεί το αρνητικό επενδυτικό κλίμα που κυριαρχεί στη χώρα και την αγορά, και να δημιουργηθούν οι συνθήκες για πραγματική ανάπτυξη.
Δεν χωρά αμφιβολία πως, στη μακρόχρονη αυτή πορεία και στην αλληλοδιαδοχή όλων αυτών των αναπτυξιακών νόμων, πολλά πράγματα πήγαν στραβά. Του λόγου το αληθές δείχνει η κοινά ομολογούμενη ανάγκη και η προσπάθεια για ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο.
Και ενώ συμφωνούμε όλοι για την ανάγκη μιας νέας ρύθμισης, πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στη διόρθωση των σφαλμάτων του παρελθόντος και στην αποφυγή νέων λαθών.
Το ερώτημα που τίθεται επομένως, αφορά στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που ο νόμος πρέπει να έχει, καθώς και στα προβλήματα που πρέπει να ιεραρχεί και να επιλύει.

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Κυρίες και κύριοι,

Η πρόταση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος για την απεμπλοκή των επενδυτικών πρωτοβουλιών συνοψίζεται σε6 βήματακαι τα παραθέτω ευθύς αμέσως:
Πρώτο βήμα είναι, η καταγραφή του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Πρέπει πρώτα να καταγράψουμε,ανά Περιφέρεια, τις επενδυτικές πρωτοβουλίες, μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους, ιδιωτικές ή δημόσιες, που σκάλωσαν στα γρανάζια γραφειοκρατικών ή άλλων εμποδίων.
Η καταγραφή αυτή πρέπει να περιλαμβάνει τόσο το ύψος της επένδυσης, όσο και τις δημιουργούμενες νέες θέσεις εργασίας.
Παράλληλα, η τήρηση της αρχής της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης, επιβάλλει τη δημοσίευση ανοικτής πρόσκλησης για την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος σε κάθε περιφέρεια της χώρας.
Η πρόσκληση αυτή πρέπει να θέτει συγκεκριμένους όρους στους επενδυτές, ώστε να διασφαλίζεται το απαιτούμενο μέγεθος επένδυσης καθώς και η συμμετοχή της στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης και των θέσεων εργασίας.
Δεύτερο βήμαείναι ηομαδοποίηση και η πρόκριση των επενδύσεων, στις οποίες πρέπει να δοθεί προτεραιότητα.
Με βάση το εκδηλωμένο επενδυτικό ενδιαφέρον του προηγούμενου σταδίου, πρέπει να ακολουθήσει η ομαδοποίηση όλων των επενδυτικών πρωτοβουλιών (ιδιωτικών ή δημοσίων) ανά παραγωγικό τομέα, καθώς και όλων των διοικητικών εμποδίων που συναντούν οι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες.
Έτσι, θα προκύψουν οι τομείς παρέμβασης, το απαιτούμενο μέσο (νομοθετικό, κανονιστικό ή διοικητικό) που πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την άρση των εμποδίων και η ιεράρχηση των παρεμβάσεων, με κριτήριο, τη σημασία της κάθε επένδυσης και στόχο την επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης.
Τρίτο βήμα είναι η κατάρτισηΠεριφερειακών Αναπτυξιακών Σχεδίων.
Με βάση τα συμπεράσματα του δευτέρου σταδίου, θα προγραμματιστούν στη συνέχεια οι απλές διορθωτικές παρεμβάσεις για να διευκολυνθούν οι συγκεκριμένες επενδύσεις, ενώ θα προσδιοριστούν και οι επενδυτικές πρωτοβουλίες, που απαιτούν πολυεπίπεδη παρέμβαση.
Όλες οι επενδυτικές πρωτοβουλίες που είναι ώριμες προς υλοποίηση πρέπει να ενταχθούν σε ένα ενιαίο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο, που θα κυρωθεί με νόμο στη Βουλή, ενσωματώνονταςτρεις συγκεκριμένους στόχους:
α) το ύψος επενδύσεων προς υλοποίηση (οικονομικό κατώτατο όριο),
β) ένα κατώτατο ποσοστό επιτάχυνσης του ρυθμού ανάπτυξης της κάθε περιφέρειας,
γ) έναν κατώτατο αριθμό νέων θέσεων εργασίας σε κάθε περιφέρεια.
Το κάθε Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο θα περιλαμβάνει το Γενικό και το Ειδικό Μέρος.
ΤοΓενικό Μέρος(κατ' ελάχιστο) θα περιλαμβάνει:
Την καταγραφή του επενδυτικού ενδιαφέροντος, της προόδου της υλοποίησης των επενδύσεων και των διοικητικών εμπλοκών που συναντούν.
Την πρόταση για διοικητική απεμπλοκή, μετά από καταγραφή των αιτίων της κακοδιοίκησης ή της έλλειψης διοικητικού συντονισμού.
Την καταγραφή της ανεργίας ανά οικονομικό τομέα, καθώς και τη συσχέτιση μεταξύ εμποδίων στις επενδύσεις, ρυθμού επιβράδυνσης της ανάπτυξης και αύξησης ποσοστών ανεργίας.
ΤοΕιδικό Μέροςθα περιλαμβάνει τις «Συμβάσεις» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και καθενός επενδυτή, στις οποίες θα ορίζεται «τρίτος» εγγυητής -διαιτητής, για την εξασφάλιση της τήρησης όλων των όρων και των υποχρεώσεων που θα αναλαμβάνονται και από τα δύο μέρη.
Η υπογραφή της Σύμβασης, από τη στιγμή που το Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο κυρωθεί με νόμο, θα υποκαθιστά το σύνολο των διοικητικών αδειών που απαιτούνται για τις επενδύσεις, οι οποίες θα θεωρούνται ότι έχουν χορηγηθεί αυτοδικαίως και κατ' εξαίρεση από το ισχύον πλαίσιο.
Κάθε Σύμβαση θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ΄ελάχιστο:
Πλήρη ανάλυση του επιχειρηματικού αντικειμένου σε σχέση με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιφέρειας.
Αναλυτική αναφορά στα οικονομικά στοιχεία της επένδυσης (ύψος επένδυσης, τα στοιχεία κοστολόγησης, πηγές άντλησης κεφαλαίων).
Αναλυτική αιτιολόγηση των νέων θέσεων εργασίας, που θα δημιουργηθούν από τις επενδύσεις.
Αναλυτική αναφορά των παρεκκλίσεων και των νέων ειδικών ρυθμίσεων για την υλοποίηση της κάθε επένδυσης.
Εγγυήσεις για τη συνέχιση της εφαρμογής των ειδικών ρυθμίσεων.
Αναφορά στα κίνητρα ενίσχυσης της επιχείρησης λόγω εντοπιότητας του απασχολούμενου δυναμικού.
Το τέταρτο βήμα αφορά στη Διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε μία χώρα που πλήττεται από αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, υψηλά ποσοστά ανεργίας και ιδιαίτερα αδιαφανείς διοικητικές διαδικασίες, μόνο ένα ισχυρό «σοκ» μπορεί να συμβάλλει στην εξυγίανση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Με αυτό το επιχείρημα, πρέπει στη συνέχεια να γίνει διαπραγμάτευση με τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε, τόσο σε γενικό πλαίσιο, όσο και για κάθε Περιφερειακό Σχέδιο ξεχωριστά, πριν από την ψήφισή του στη Βουλή.
Πέμπτο βήμα: Δομή στήριξης επενδυτών.
Η κύρια αιτία που καθιστά το ελληνικό επενδυτικό περιβάλλονμη ελκυστικό, είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης στη σταθερότητα του βασικού διοικητικού πλαισίου.
Το πρόβλημα αυτό, επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά των επενδυτών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν πλέον την δραστηριότητά τους στην χώρα μας ευκαιριακά, εάν όχι καιροσκοπικά.
Τα προτεινόμενα Περιφερειακά Αναπτυξιακά Σχέδια μπορούν να λειτουργήσουν ως αντίδοτο στο πρόβλημα αυτό, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα συντονισμού και τα γραφειοκρατικά εμπόδια, παρέχοντας συγχρόνως ασφάλεια για τη συνέχεια της διοικητικής δράσης.
Όλο το εγχείρημα, βεβαίως, κινδυνεύει να υπονομευθεί, εάν επιλέξουμε την υφιστάμενη διοικητική δομή ως εργαλείο για την προώθησή του.
Η εγγενής αδυναμία της ελληνικής διοίκησηςνα στηρίξει μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίεςείναι ο βασικός λόγος που η δομή στήριξης των επενδύσεων πρέπει να είναι έξω από τη διοίκηση, να λειτουργεί αντ χοκ (ad hoc), να έχει προκαθορισμένη χρονική διάρκεια με βάση τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια και να αξιοποιεί για τη στελέχωσή της δεξαμενές στελεχών τόσο του ιδιωτικού όσο και του δημόσιου τομέα.
Τα στελέχη αυτά πρέπει να επιλεγούν με βάση την αποδεδειγμένη εμπειρία και συμβολή τους σε επιτυχημένα επενδυτικά σχέδια του ιδιωτικού ή δημόσιου τομέα, τη διοίκηση μεγάλων οργανωτικών μονάδων ή τη διαχείριση μεγάλων θεματικών πρότζεκτς (projects).
Η δομή αυτή πρέπει να υπάγεται είτε στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας είτε απευθείας στον Πρωθυπουργό, ενώ θα λειτουργεί με ειδικά κλιμάκια στις περιφέρειες, σαν ένα γραφείο παροχής αναπτυξιακών υπηρεσιών, με δυνατότητα άμεσης πρόσβασης όλων των πιθανών επενδυτών.
Έκτο βήμα είναι η Έγκριση του Περιφερειακού Αναπτυξιακού Σχεδίου.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, αφού αποστείλει το Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη συνέχεια το εισηγείται στο Υπουργικό Συμβούλιο, προκειμένου να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Το περιφερειακό αναπτυξιακό σχέδιο, θα περιλαμβάνει τις απαραίτητες χωροταξικές ρυθμίσεις, όπως χρήσεις γης ,όρους δόμησης και λοιπά, και υπ' αυτή την έννοια θα είναι και περιφερειακό χωροταξικό σχέδιο με ισχύ νόμου που θα υπερισχύει κάθε άλλης χωροταξικής ή πολεοδομικής διάταξης.
Με τον τρόπο αυτό, θα καλύψουμε, και το έλλειμμα χωροταξικού σχεδιασμού που έχει η χώρα, και για το οποίο εγκαλούμεθα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παράλληλα θεωρούμε σκόπιμο, το Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο να περιλαμβάνει και τις απαιτούμενες φορολογικές προβλέψεις, προκειμένου, να είναι σαφές και σταθερό το φορολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί η επένδυση.
Μετά από την ψήφιση του Περιφερειακού Αναπτυξιακού Σχεδίου, θεωρείται ότι έχουν παρασχεθεί όλες οι ειδικές άδειες για την ίδρυση της κάθε επιχείρησης, ενώ το ειδικό κλιμάκιο αναλαμβάνει την ευθύνη να παρακολουθεί και να διευκολύνει την εφαρμογή της κάθε ειδικής σύμβασης, σε άμεση συνεννόηση με τους επενδυτές.
Συμπερασματικά, η πρόταση που παρουσιάζουμε για τη στήριξη του επιχειρείν εκκινεί από τρεις διαπιστώσεις στις οποίες συμφωνούν σχεδόν όλοι:
Πρώτον, δεν υπάρχει σήμερα στη χώρα μας αξιόπιστο πλαίσιο για την προώθηση των επενδύσεων.
Δεύτερον,κάθε προσπάθεια εισαγωγής νέων ρυθμίσεων για τις επενδύσεις υπονομεύεται στη γέννησή της από την υφιστάμενη διοικητική δομή.
Τρίτον,δεν υπάρχουν πλέον τα χρονικά περιθώρια για την επεξεργασία νέων γενικών ρυθμίσεων.
Η πλέον ενδεδειγμένη λύση, είναι να αναλάβουμε δράση σημειακά, εντοπίζοντας λύσεις για τις εκδηλωμένες επενδυτικές πρωτοβουλίες, μέσα από ειδικές ρυθμίσεις, που θα καταργούν στην πράξη όποιες συναρμοδιότητες υπάρχουν.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα Περιφερειακά Αναπτυξιακά Σχέδια μπορούν να επιταχύνουν άμεσα και συντεταγμένα την πραγματοποίηση επενδύσεων ανά περιφέρεια, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες της κάθε περιοχής, τα τοπικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις κοινωνικές προσδοκίες για την ενίσχυση του βιοτικού επιπέδου.
Τα Περιφερειακά Αναπτυξιακά Σχέδια δεν αποτελούν απλώς μία διαδικασία φαστ τρακ (fast trαck), αλλά ένα εργαλείο άμεσου αναπτυξιακού σχεδιασμού, που υπερβαίνει δραστικά τα προβλήματα συντονισμού των συναρμόδιων υπουργείων, προσφέροντας διέξοδο στην πραγματοποίηση επενδύσεων σε μία δραματική για τη χώρα περίοδο, όπου το βιοτικό μας επίπεδο και η προοπτική της απασχόλησης αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές στην ιστορία της χώρας μας.
Όσον αφορά ειδικότερες ρυθμίσεις του συζητούμενου νομοσχεδίου, η άποψή μας είναι πως η Περιφέρεια Αττικής πρέπει να συμμετέχει στη διοίκηση της ανώνυμης εταιρείας «Παράκτιο Αττικό Μέτωπο ΑΕ» που θα εποπτεύεται από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, η διαχείριση που θα ασκεί η εταιρεία, να συμμορφώνεται με τον ισχύοντα Περιφερειακό Σχεδιασμό.
Τονίζουμε πως θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα προστασίας Περιβάλλοντος και ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών στις ακτές.
Το θέμα του παραλιακού μετώπου έχουμε συζητήσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο με την παρουσία πολλών Δημάρχων.
Εκεί παρουσιάσαμε μια Διακήρυξη Βασικών Αρχών για την Προστασία και Ανάκτηση του Παραλιακού Μετώπου.
H παράκτια ζώνη του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Πρωτεύουσας αποτελείχώρο μοναδικό, που συνυπάρχουν φυσικό περιβάλλον υψηλής οικολογικής ποιότητας τοπίο σπάνιου κάλλους, σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι, ποικίλες πολεοδομικές λειτουργίες. Συνιστά επομένως ένασυλλογικόαγαθό πoυ η Πολιτεία οφείλει να διαφυλάξει και να αναδείξει, κινητοποιώντας την κοινωνική υπευθυνότητα συλλογικών φορέων και ατομικών συντελεστών.
Οι βασικές αρχές είναι:
1. Προστασία του περιβάλλοντος και του τοπίου
2. Ενίσχυση του κοινόχρηστου χαρακτήρα - Βελτίωση της Επικοινωνίας με την πόλη
3. Ελεύθερη πρόσβαση - λειτουργική ανασυγκρότηση
4. Διαχείριση, προγραμματισμός και σχεδιασμός
Όσον αφορά τα νησιά της Αττικής και την επαρχία Τροιζηνίας-Μεθάνων, ναι μεν ανήκουν διοικητικά στην Περιφέρεια Αττικής,δενθα πρέπει ωστόσο, να παραβλέπεται ο νησιωτικός τους χαρακτήρας.
Ας μην ξεχνούμε πως η ενίσχυση των νησιωτικών περιοχών της Ευρώπης, συνιστά πλέον διακριτή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκφράζεται σε θεμελιώδη κείμενα, αποφάσεις και συγκεκριμένες δράσεις.
Επομένως, βλέπουμε πως υπάρχει μία γενικότερη στρατηγική της Ένωσης και εμπεριέχει την κοινοτική αντίληψη και οπτική για ενίσχυση των περιοχών που μειονεκτούν με όλα τα πρόσφορα μέσα και πολιτικές.
Η προτεινόμενη κατάργηση της παρ. 13 του άρθρου 5 του Ν. 3908/2011 οδηγεί στη μείωση των ποσοστών επιχορηγήσεων για επενδυτικά σχέδια στα νησιά της Αττικής και την επαρχία Τροιζηνίας - Μεθάνων, εντείνοντας με αυτό τον τρόπο τα αναπτυξιακά τους μειονεκτήματα λόγω γεωγραφικής θέσης.
Το κόστος των επενδύσεων σε αυτές τις περιοχές επιβαρύνεται κυρίως με έξοδα μεταφοράς, έλλειψη τακτικών συγκοινωνιακών δρομολογίων που λειτουργούν αποτρεπτικά για την προσέλκυση επενδύσεων.
Για το λόγο αυτό, ο συντάκτης του Νόμου 3908/2011, συμπεριέλαβε τη συγκεκριμένη παράγραφο επιχειρώντας να ισοσκελίσει τα προαναφερόμενα μειονεκτήματα και λαμβάνοντας προφανώς υπόψη τον ισχύοντα Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Σημειωτέον ότι η ισχύς τηςσυγκεκριμένης παραγράφουκαλύπτει το χρονικό διάστημα μέχρι το τέλος του 2013 λιγότερο δηλαδή από εννέα μήνες. Ακόμη και μια επένδυση όμως να χαθεί λόγω της απόσυρσης της συγκεκριμένης παραγράφου, αποτελείπλήγμαστη συνολική προσπάθεια για τόνωση των επενδύσεων, ενίσχυση της απασχόλησης και ανάταξης της αναπτυξιακής διαδικασίας. 
Η διακηρυγμένη στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου άμεση και ουσιαστική ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος υπηρετείται σαφώς πληρέστερα με τη συγκεκριμένη διάταξη και υπερτερεί αξιακά και πολιτικά οποιασδήποτε πρόβλεψης του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, χωρίς να παραγνωρίζουμε την ισχύ του.
Για το θέμα αυτό έλαβα επιστολή από τον Δήμαρχο Πόρου κ Στρατηγό Δημήτριο καθώς και από το Δήμαρχο Αίγινας, κύριο Σάκη Σακιώτη, που εκφράζουν την έντονη διαμαρτυρία τους για την κατάργηση της παραγράφου 13 του άρθρου 5 του Ν 3908/2011 και εκθέτουν τους προβληματισμούς τους.
Συγκεκριμένα, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στους αγώνες δεκαετιών που έκανε τόσο η Αίγινα όσο και ο Πόρος μαζί με τα νησιά του Αργοσαρωνικού και την επαρχία Τροιζηνίας-Μεθάνων, προκειμένου να ψηφιστεί η επίμαχη διάταξη.
Αναφέρονται συγκεκριμένα στο σημαντικά υψηλότερο κόστος, που έχουν τα νησιά, για την κατασκευή των κτιριακών εγκαταστάσεων και την εμπορία προϊόντων.
Τις επιστολές αυτές σας τις καταθέτω.
Αν κρίνεται αναγκαίο για τη διατήρηση της ρύθμισης, ίσως είναι χρήσιμο, να εισαχθεί στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο, ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία η Αναπτυξιακή Περιφέρεια δεν θα ταυτίζεται με την Διοικητική Περιφέρεια.
Κυρίες και Κύριοι,
Ενόψει της σημερινής συζήτησης απευθύνθηκα σε όλους τους Περιφερειάρχες και ζήτησα τις απόψεις τους. Λόγω του ελάχιστου χρονικού διαστήματος που είχαμε στη διάθεσή μας δεν ήταν δυνατό να μας αποσταλούν μέχρι στιγμής αλλά δεσμεύομαι να τις προωθήσω στην Επιτροπή σας μόλις τις παραλάβω.
Θέλω όμως να αναφερθώ στα γραπτά υπομνήματα που μου απέστειλαν η Περιφέρεια Πελοποννήσου και η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Συνοψίζω τα κύρια σημεία τους:
Η Περιφέρεια Πελοποννήσουθεωρεί αφενός πως με το σχέδιο νόμου γενικά διαμορφώνεται ένα κλίμα ευνοϊκό για τις επενδύσεις, αφετέρου όμως, δεν επιχειρείται μία καθολική ανατροπή του αρνητικού επενδυτικού κλίματος που υπάρχει στην Ελλάδα.
Θεωρεί πως δεν αναδεικνύεται η περιφερειακή διάσταση της ανάπτυξης και η ενεργή συμμετοχή των περιφερειών στην προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων.
Σημειώνει πως ο ρόλος των εκλεγμένων διοικήσεων των Περιφερειών δε μπορεί να περιορίζεται σε απλή υποβολή σχολίων και παρατηρήσεων επί των νομοσχεδίων αλλάσε ουσιαστική συμμετοχή τόσο στο σχεδιασμό, όσο κυρίως στην εφαρμογή του επενδυτικού νόμου.
Μεταξύ άλλων, αναφέρει, πως το σχέδιο νόμου δεν εστιάζει στις εγχώριες επενδύσεις και ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και δεν αντιμετωπίζειτην έλλειψη ρευστότηταςπου υπάρχει στην ελληνική αγορά, αποκλείοντας έτσι επιχειρήσεις που δεν μπορούν να καλύψουν την ίδια τη συμμετοχή τους.
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίαςχαιρετίζει την προσπάθεια βελτίωσης του επενδυτικού περιβάλλοντος και στήριξης της ρευστότητας των επιχειρήσεων με το προτεινόμενο νομοσχέδιο.
Η δυνατότητα επιλογής μίγματος ενίσχυσης, υποστηρίζει πως θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις της Περιφέρειας Δυτικής να λάβουν ευκολότερα και ταχύτερα τις ενισχύσεις.
Τέλος, προτείνει συγκεκριμένες διορθώσεις και παρατηρήσεις επί των άρθρων 19, 21, 22, 24, καθώς και προτάσεις που αποσκοπούν στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος δίνοντας βαρύτητα στη διευκόλυνση και εξυπηρέτηση του επενδυτή.
Τις επιστολές των Δημάρχων Αίγινας και Πόρου σας τις καταθέτω και θα σας αποστείλω όλες τις προτάσεις των Περιφερειών καθώς και τις προτάσεις της Επιτροπής Ανάπτυξης που έχει συγκροτήσει η ΕΝΠΕ.
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές,
Συνοψίζοντας όσα σας ανέφερα και κωδικοποιώντας τις απόψεις της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας καθώς και της Περιφέρειας Αττικής για το συζητούμενο νομοσχέδιο, σημειώνω τα ακόλουθα:
Πρώτο:Συμφωνούμε επί της αρχής του νομοσχεδίου για την ανάγκη διαμόρφωσης φιλικού επενδυτικού κλίματος.
Δεύτερο: Πιστεύουμε ότι οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις πρέπει να έχουν καθοριστικό ρόλο και αρμοδιότητες στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας.
Τρίτο: Προτείνουμε να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που είναι η ραχοκοκαλιά της Εθνικής Οικονομίας.
Τέταρτο: Πρέπει να αποσυρθεί η διάταξη που μειώνει τους συντελεστές στα νησιά της Αττικής.
Πέμπτο: Πρέπει να συμπεριληφθούν στις ρυθμίσεις οι προτάσεις μας για το Παραλιακό Μέτωπο της Αττικής.

Σας ευχαριστώ

Ιστορικό Δελτίων Τύπου