Κώστας Αγοραστός: «Ο διαθρησκευτικός διάλογος είναι το αντίδοτο στη βία που ασκείται στο όνομα του θρησκευτικού φανατισμού»
Με τον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ.κ. Ιερώνυμο, συναντήθηκε ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός, στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.
Ο κ. Κ. Αγοραστός ευχαρίστησε τον Μακαριότατο για την μεγάλη προσφορά και τη βοήθεια της Εκκλησίας τόσο προς τους Έλληνες που βρίσκονται σε ανάγκη, όσο και στο προσφυγικό - μεταναστευτικό ζήτημα.
Η ΕΝΠΕ, όπως ανακοίνωσε ο κ. Αγοραστός, προτίθεται αναλάβει τη διοργάνωση ενός διαρκούς συνεδρίου που θα φιλοξενείται σε μόνιμη βάση στη χώρα μας, με στόχο να αναζητά τα αίτια του θρησκευτικού φανατισμού και να δημιουργεί τις προϋποθέσεις της διαμόρφωσης ενός προβληματισμού για τον σεβασμό των θρησκευτικών διαφορών και την ειρηνική συμβίωση των λαών. «Ο διαθρησκευτικός διάλογος είναι το αντίδοτο στη βία που ασκείται στο όνομα του θρησκευτικού φανατισμού» τόνισε ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ.
Το Φόρουμ αυτό θα διεξάγεται κάθε χρόνο στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή επιφανών ανθρώπων της σκέψης και της διανόησης, προσωπικοτήτων διεθνούς ακτινοβολίας. Στην ουσία θα λειτουργεί σαν «δεξαμενή σκέψης», για την άμβλυνση των διαφορών μεταξύ ανθρώπων που πιστεύουν σε διαφορετικά δόγματα. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που έρχεται να απαντήσει στο μεγάλο πρόβλημα της σύγχρονης πραγματικότητας που ζει υπό την απειλή «πολέμων» με θρησκευτικά χαρακτηριστικά.
Στον μεταψυχροπολεμικό κόσμο, οι μεγάλες διακρίσεις μεταξύ των λαών δεν είναι ιδεολογικές, πολιτικές ή οικονομικές. Είναι πολιτισμικές. Οι λαοί και τα έθνη προσπαθούν να απαντήσουν στη βασική, μεταξύ άλλων, ερώτηση όλων των ανθρώπων: Ποιοι είμαστε; Και απαντούν με τον πιο παραδοσιακό τρόπο που υπάρχει: προσδιορίζονται με όρους θρησκείας, γλώσσας, ιστορίας, αξιών, συνηθειών και θεσμών. Ταυτίζονται με πολιτισμικά σύνολα: φυλές, εθνότητες, θρησκευτικές κοινότητες, έθνη, και σε ευρύτερο επίπεδο, με πολιτισμούς. Χρησιμοποιούν την πολιτική όχι μόνο για να προβάλουν το συμφέρον τους, αλλά και για να ορίσουν την ταυτότητά τους. Γνωρίζουμε ποιοι είμαστε μόνο όταν ξέρουμε ποιοι δεν είμαστε, και, πολύ συχνά, όταν ξέρουμε ενάντια σε ποιόν είμαστε (S.P.Huntington, The clash of Civilizations and the remaking of world order, 1996)
Μετά τις πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις σε ευρωπαϊκό έδαφος, η ματιά του Huntington για τη σύγκρουση των πολιτισμών φαντάζει περισσότερο επίκαιρη από ποτέ. Ωστόσο, η πολυμορφία είναι μια πραγματική συνθήκη του κόσμου στον οποίο ζούμε. Η αποδοχή ή η άρνηση του πολυ-πολιτισμικού μοντέλου που επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες δεν αναιρεί την πραγματικότητα αυτήν και άρα την ανάγκη διαμόρφωσης νέων κανόνων συνύπαρξης.